20 Oktober 2009

Picnic, Crabbing, & BBQ @ Simaisma...

Hari Jumaat minggu lepas kami sekeluarga pergi berkelah di Pantai. Aku goreng nasi sebagai bekalan kami. Tak lupa juga kambing perap untuk bbq. Memang seronoklah berkelah di tepi pantai, sambil menikmati ayam, kambing, udang, sosej dan ikan bakar.

Suami aku pula, pergi tangkap ketam dengan sorang lagi kenalannya. Dia memang seronok sangat dapat pergi tangkap ketam. Kiranya, ni adalah pengalamannya yang kedua. Memang tak boleh nak gambarkan muka dia time tu. Sungguh teruja, dengan tombak dan jaring di tangan. Banyak jugak dia dapat tangkap ketam.

Mustafa pula, alhamdulillah tak banyak songeh. Nasib baik aku bawa car seat dia. Senang nak tidurkan dia kalau mengantuk. Kalau tak jenuh jugak nak tidurkan dia.

Ada seorang kawan, kenalkan aku dengan makanan arab. Katanya sedap kalau dimakan dengan ayam, kambing, udang, sotong, atau apa saja yang dibakar. Jeruk timun dan buah zaitun hitam. Bila aku try, emmm..yum..yum... memang sedap. Sampai ke hari ni aku masih teringatkan makanan tu. Setakat ni aku belum jumpa lagi kat supermarket kat sini. Masih mencari2. Macam orang mengidam pulak..Ha ha ha...kalau betul pun apa salahnya kan...bertambah lah lagi kaum nabi Muhammad kat muka bumi ni...

Ha, ni ada sedikit gambar yang diambil masa kami berkelah...

Kali Pertama Mustafa pijak kaki atas pasir pantai..











ni, tengah siap-sedia nak gi tangkap ketam..
Sarung tangan mesti pakai, kasut, dan yang paling penting, tombak dan jaring..tak lupa jugak, lampu...kalau tak macam mana nak nampak ketam malam2 buta kan???



Wajah ceria si penangkap ketam bersama hasil tangkapan yang tak terduga...sotong...Ketam diburu sotong pun dapat jugaak...
Inilah antara hasil yang diperolehi...dibakar terus..sedaap..emmmm

Tiada ulasan:

Catat Ulasan