19 Oktober 2009

Morning Coffee

Pada hari rabu minggu lepas, aku ada buat Coffee Morning untuk PERWAKILAN Doha punya ladies di Villa sewaku yang besar ni. Seminggu sebelum acara berlangsung, aku sudah pening kepala memikirkan menu yang nak dimasak, dan macam mana nak set meja makan.

Akhirnya, aku pilih nasi lemak sambal bilis dan sotong, mihun soto, dan mi kari sebagai menu utama. Sedikit kek dan buah-buahan sebagai pencuci mulut. Bila bercerita pasal makanan, buat aku terliur saja, sebab sekarang aku tengah berpuasa. Puasa ganti.

Berbalik kepada Coffee Morning tadi, seramai sepuluh orang tetamu yang hadir. Selain makan-makan, kami adakan demo Agar-Agar Oren oleh isteri Pegawai di Kedutaan, Puan Mazita. Memang sedaplah agar-agar oren tu, selain cantik. Sekali lagi, kecur liurku mengingatkan agar-agar tersebut. Nafsu orang puasa lah katakan.

Majlis sepatutnya bermula pada pukul 10 pagi, tetapi disebabkan tetamu undangan lewat sampai, jadi kami mula makan lebih kurang pukul 11. Maklumlah, villa kami ni terletak jauh di hujung Qatar, jarang orang malaysia tinggal kat sini. Susah diorang nak jumpa. Apapun kami enjoy dengan makanan yang aku sediakan serta agar-agar oren kak ita yang sedap.

Table Setting

Antara Juadah yang menyelerakan..
Memang sungguh menyelerakan... ada yang siap mintak resepi sambal ikan bilisku... rahsianya, masukkan minyak, panaskan..kemudian masukkan bawang merah, bawang putih, cili kering yang dikisar bersama belacan...didihkan atas api...sambil kacau sekali-sekala. Bila kering tambahkan air...ulang langkah tersebut sampai 3 jam...bila minyak sudah keluar...siap. Mmmm...yum..yum...memang sedap...aku suka my own style...





Demo membuat agar-agar oren oleh kak ita.



Cantik kan??





Inilah hasilnya



Antara tetamu yang hadir bergambar kenang-kenangan di Villaku yang sempoi. Duduk dari kira, host, Ybhg Datin, isteri Duta, Puan amelia. Berdiri dari kiri, Puan Sara, Puan Natipah (P.A Dato' Duta, Puan Roziah, Puan Yang (P.A My Hubby), Puan Cheng Yin, Puan Mazita dan Puan Basariah.

1 ulasan:

  1. Mabrouk.. mabrouk... lain kali boleh buat Milo Morning pulak, ataupun Capuccino Evening ke...

    BalasPadam