23 September 2010

Nour El Zahraa

Lama betul tak menjenguk blog. Dah bersawang jadinya. Takde idea nak menulis. Hari ini, datang kerajinan nak mencoret-coret di blog usangku ini. Alhamdulillah dalam diam, aku dah selamat melahirkan seorang bayi perempuan yang comel tanggal 16 Julai yang lalu seberat 3.05 kg. Bayiku diberi nama Nour El Zahraa.

Bayiku sekarang dah dua bulan lebih. Dah habis berpantang. Sekali lagi aku berpantang dibulan Ramadhan selepas anak pertamaku dulu. Cabaran bagi diriku. Semuanya ada hikmah tersembunyi. Aku hanya sempat berpuasa seminggu sahaja. Oklah tu daripada tak sempat berpuasa langsung.

Memandangkan di sini aku tidak bekerja, maka aku memilih untuk menyusu badan sepenuhnya anak-anakku. Anak sulungku Mustafa sempat menyusu selama setahun empat bulan sahaja. Selepas dapat berita yang aku hamil anak kedua, aku terpaksa menghentikan penyusuan badan Mustafa. Kesian dia, belum puas menyusu dengan ibunya.

Untuk Zahraa, aku akan pastikan dia menyusu badan sepenuhnya hingga umurnya mencapai dua tahun. In sya Allah. Zahraa, seperti juga Mustafa. Badannya cepat naik. Sekarang beratnya sudah hampir 6 kg. Hampir sama dengan berat bayi yang umurnya 4 bulan.

Tapi sekali-sekala aku terpaksa campur dengan susu tepung. Bila aku terpaksa keluar rumah untuk tempoh lebih dari 3 jam. Biasanya bila nak beli keperluan dapur, aku akan tinggalkan Zahraa di rumah dengan pembantuku. Yang pastinya, abang Mustafa haruslah dibawa bersama. Kalau tak, pening kepala pambantu rumahku nak melayan karenah Mustafa, dalam masa yang sama nak uruskan Zahraa.




Inilah Zahraa di hari pertama kelahirannya.. Comel kan?hehe

Tiada ulasan:

Catat Ulasan